Årets första elevråd gästades av nya nämndsordföranden: "Väldigt många här inne kommer att gå långt"

Från vänster: Susanna Walter Westberg, tillförordnad rektor och Henrik Estander, utbildningsnämndens ordförande.

Fler individuella val, potatismos istället för potatis och fler pingisbord. Det är några av ämnena som togs upp under årets första elevrådsmöte på Slottegymnasiet. På plats fanns även utbildningsnämndens nya ordförande, Henrik Estander.

- Det känns väldigt kul att vara här som gäst, säger han.

Ett tjugotal elever från skolans alla program samlades under måndagen för att kicka igång årets första elevrådsmöte. En viktig del av Slottegymnasiets elevdemokrati.

- Det känns väldigt kul att vara här som gäst. Jag har aldrig varit på ett elevrådsmöte tidigare så det här blir första gången, sa Henrik Estander, ny ordförande för utbildningsnämnden.

Den nya ordföranden berättar att han är en tidigare elev på Slottegymnasiet, och gick restaurang och livsmedelsprogrammet på skolan. När en av mötesdeltagarna föreslår matlagning som individuellt val nappar Henrik genast på idén och tycker att den är bra.

- Jag håller fullständigt med dig, vem vill inte laga mat? Säger han med glimten i ögat och fortsätter:

- Jag ska se vad jag kan göra, men kan inte lova något.

Vad tar du med dig från dagens möte?

- Att skolmaten är superviktig, säger han och fortsätter:

- Engagemanget som varit under det här elevrådsmötet visar att väldigt många här inne kommer att gå långt.