Blev utvald till Linnédagarna - har ett tydligt mål för framtiden: "Det finns ingen plan b"

Det finns ett tydligt mål – det är läkare Saba Taghleb Aljahid ska bli. Och vägen dit går via Slottegymnasiet och naturvetenskaps­programmet i Ljusdal. Tack vare sitt hårda arbete i skolan fick hon i våras ta emot ett stipendium för att delta i Linnédagarna.

– Jag blev jätteglad att bli utvald, och det är en stor möjlighet och en ära för mig, säger hon.

En önskan att hjälpa andra och att ta reda på hur människokroppen hänger ihop har fått Saba Taghleb Aljahid att vilja bli läkare. I dag går hon tredje året på naturvetenskapliga programmet på Slottegymnasiet och pluggar hårt för att nå sitt mål.

– Jag har ingen plan b. Jag är fast vid att jag vill bli läkare, säger hon.

I våras blev hon, som enda elev på Slottegymnasiet, utvald att delta på Linnédagarna i Jönköping. Ett arrangemang som anordnats av Biologilärarnas förening för att ge gymnasieelever inspiration och möjlighet att träffa aktiva forskare.

– Det kändes jättehäftigt att få vara med, och det kändes som ett stort ansvar att representera skolan, säger hon.

Linnédagarna pågår vanligtvis under fyra dagar då elever från olika delar av Sverige får lyssna till föreläsningar och delta i fältstudier. I år blev upplägget ett annat på grund av covid-19, och i stället för att vara på plats fick den vetgiriga Slotteeleven delta på distans.

– Det blev två dagar istället för fyra, men det var bra att Linköpings universitet gjorde det möjligt trots omständigheterna, säger hon.

Nu är hon tillbaka på skolan och fortsätter arbetet med att nå sitt mål.

På vilket sätt kan Slottegymnasiet hjälpa dig med din dröm?

– Det är fantastiska lärare på naturvetenskapliga programmet. Alla lärare är högutbildade, alla kan mycket och alla har rolig undervisning. Vi i klassen brukar säga ”ni är de bästa lärarna på Slottegymnasiet” till våra lärare, även om vi inte haft alla. Men för oss känns det som att ingen kan vara bättre, säger hon och fortsätter:

– Jag känner aldrig att jag inte vill gå till lektionerna. Allt är toppen, och håller hög nivå.