Cirka en miljon kronor till Slotte – ger elever och personal möjligheter i världen

Nu är det klart! Slottegymnasiet får återigen ge sina elever möjligheten att resa utomlands för att göra sin apl (arbetsplatsförlagt lärande) genom EU-projektet Erasmus+.

Slottegymnasiet har åter igen ansökt om att få vara delaktigt i Erasmus+. Ett EU-projekt som handlar om internationellt samarbete och utbyte, bland annat genom utbildning. I den här ansökan omfattas också, till skillnad från tidigare år, även de högskoleförberedande programmen.

Tack vare den beviljade ansökan får skolan ett bidrag på maximalt 66 235 euro, det vill säga nästan 700 000 kronor. Den yrkesförberedande delen i skolan har beviljats cirka 36 000 euro, det vill säga nästan 375 000 kronor. De planerade aktiviteterna innefattar både yrkespraktik utomlands, gruppresor till samarbetsskolor och fortbildningsresor för lärare.

- Praktik, eller studiebesök, i andra länder ger nya viktiga erfarenheter och lärdomar, och ett aktivt utbyte gör också skolan mer attraktiv för både elever och personal, säger rektor Martin Olsson.

Under arbetet med ansökan planerades det för apl (arbetsplatsförlagt lärande), eller mobilitet som det heter genom projektet, i bland annat Spanien och Frankrike. Resmålen kan ändras under tid, och den slutliga summan stöd beror på hur många och långa utbyten som faktiskt genomförs.

- EU stödjer praktik utomlands bland annat för att öka förståelsen mellan olika länder i EU, och för att det ger elever och lärare kunskaper som de inte kunnat få på hemmaplan, berättar Roland Hamlin vid enheten för strategisk och hållbar utveckling i Ljusdals kommun, som hjälpt till med att skriva ansökan.

Platserna för praktik utomlands kan omfördelas mellan yrkesprogrammen. Yrkeselever som vill praktisera utomlands under läsåret 2022/2023 kommer att få ansöka om det under hösten och väljs ut efter intervjuer.

I april i år åkte Restaurang och livsmedelsprogrammet till Sevilla via ett Erasmus+-utbyte.

Slottegymnasiet har även tidigare gjort ansökningar till Erasmus+. där bland annat elever från Barn och fritidsprogrammet befunnits sig på Teneriffa tack vare projektet.