De åker till Mora på läger - förväntningarna är höga: " Det här är en stor möjlighet "

Leo Cedergren, 16 år, från Bollnäs och Lukas Sandin, 16 år, från Norrtälje är Slotteleverna som tillsammans är utsedda till att få åka på regionsläger i Mora.

De två slotteleverna Leo Cedergren och Lukas Sandin går nationell idrottsutbildning (NIU) med inriktning fotboll på Slottegymnasiet. För Lukas Sandin blir lägret en ny erfarenhet, medan Leo redan tidigare i år fick möjligheten att delta i Sundsvall.

Den här gången styr de kosan mot Mora och regionsläger för pojkar födda 2004.

Varför är det just ni som får åka?

- Vi blev nominerade som två av de fem bästa i Hälsingland, och därför får vi åka, säger Lukas Sandin.

Hur många deltagare är det?

- Det är lite olika. Varje distrikt får skicka olika antal spelare beroende på hur stora de är, säger Leo Cedergren.

När fick ni beskedet att ni skulle åka?

- Vi fick veta att vi skulle åka i måndags, säger Leo Cedergren.

- Och vi åker den 19-22 oktober, säger Lukas Sandin.

Hur förbereder man sig inför ett sådant läger?

- Käka och sova bra – det är inte så mycket annat man kan göra inför, säger Leo Cedergren.

Vad gör man på lägret?

- Tränar, lär känna nya spelare, säger Leo Cedergren och fortsätter:

- Och det är en det är en del teori.

Du var iväg till Sundvall på ett likadant läger. Hur var det?

- Det var kul, och ett högre tempo än vad man är van vid. Allt gick mycket fortare, säger Leo Cedergren.

Vilka förväntningar har ni inför lägret i Mora?

- Att man får möta spelare som är bättre än en själv och utvecklas, säger Leo Cedergren.

Hur stort är det att åka på ett sådant här läger?

- För oss som är unga och inte riktigt har fått chansen förut så är det här en stor möjlighet att få visa upp oss inför andra klubbar, säger Lukas Sandin.

Fakta:

Svensk fotboll arbetar ambitiöst och målmedvetet med att inspirera och utbilda spelare i olika åldrar som befinner sig i olika utvecklingsstadium – bland annat för att ge metoder och verktyg för spelare att ta ytterligare steg i sin fotbollsutveckling.
Syftet med regionala läger är att fler ska få en likvärdig utbildning som landslagsspelarna (till exempel inom fotbollsfysiologi, fotbollpsykologi, kost och antidoping) och därigenom ges inspiration och stimulans till sin fotbollsutveckling.
Källa: svenskfotboll.se