De tog mentorskapet till en ny nivå: ”Ville göra något mer”

Lärarna Misha Svechnikov och Kenneth Larsson fick förfrågan om att bli heltidsmentorer på Slottegymnasiet. De såg förtroendet som en chans att förändra, och ge eleverna verktyg för framtiden.

Under rådande Coronapandemi arbetar Slottegymnasiets lärare med att undervisa skolans elever på distans. Trots den förändrade undervisningen följs schemat precis som förut, och mentorstiden är en del av både våra lärare och elevers tillvaro i skolan.

Lärarna Misha Svechnikov och Kenneth Larsson berättar hur det gick till när de tog över mentorskapet på Slottegymnasiet:

– Vi sköt från höften, vecka till vecka. Det fanns inget från början, säger Misha Svechnikov, lärare med inriktning bandy, när han berättar om hur det var att bli mentor.

Enligt Skolverkets regler ska alla elever i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ha en mentor. Mentorn följer elevens kunskapsutveckling och studiesituation i sin helhet och stödjer elevens utveckling mot att bli vuxen.

– Tidigare så skötte mentorer bland annat utvecklingssamtal och de har haft koll på F-varningar, men när vi blev heltidsmentorer ville vi göra något mer, säger Kenneth Larsson.

En gång i veckan, fyrtio minuter per tillfälle, var tid som de nya heltidsmentorerna fick med sina elevgrupper. Tillfällen som Misha Svechnikov och Kenneth Larsson såg som värdefulla, men även som en möjlighet.

– Vi fyra heltidsmentorer på skolan, jag, Misha, Henning och Frida hade drygt 300 elever tillsammans, berättar Kenneth Larsson som arbetar som lärare med inriktning fotboll.

Misha Svechnikov berättar att lärarna tillsammans började arbeta fram olika teman för deras mentorstider.

– När man går in i en klass med 25 elever vill man ha något vettigt att komma med, och vi började att fundera, berättar Misha och fortsätter:

– Vi pratade med eleverna om aktuella saker som trakasserier och mobbning. Sådant som kan förekomma i skolmiljöer.

Mentorstiden blev till tid för diskussioner om bland annat stress, sömn, gruppsammanhållning och användandet av sociala medier. Inbjudna föreläsare bjöds även in och tillfällena blev till temastunder.

– Exempelvis bjöd vi en egenföretagare som fick berätta varför eleverna skulle stanna kvar i Ljusdals kommun efter gymnasiet, och hur det är möjligt att lyckas som egenföretagare här, Misha Svechnikov.

I dag har de två lärarna lämnat över mentorskapet, och ansvaret ligger på respektive lärare. Arbetet som Kenneth Larsson och Misha Svechnikov tagit fram under deras tid som mentorer hoppas de ska fortsätta leva kvar.

– Det handlar om vad vi vill att våra elever ska få med sig, förutom sin utbildning, under de tre år som de varit här, säger Kenneth Larsson och fortsätter:

– Det finns ämnen som man behöver diskutera och utbilda sig i för att få bra förutsättningar i vuxenlivet. Sådana som man kanske inte alltid lyckas täcka in i en gymnasieutbildning.