De var frihetskämpar - Slotteelever skulle stoppa militärkupp

Vilka metoder kan användas för att stoppa en militärkupp - utan våld? Det var en av många saker samhällsprogrammets elever fick lära sig genom utbildare Antonio Basala från den ideella föreningen Fredens hus.

Under veckan samlades eleverna från samhällsprogrammet för att delta i workshopen "En vecka av frihetskamp". Tillsammans fick de ta sig igenom ett kortbaserat spel som var byggt genom samma principer som ett så kallat escape room.

Med hjälp av spelkort, en karta och ett häfte med ickevåldsmetoder fick eleverna, klassvis, ta sig igenom spelet i form av frihetskämpar. Målet var att stoppa en militärkupp i ett litet land med bristfällig demokrati. De hade en timme på sig - sedan mättes deras demokratiska index.

- Eleverna arbetade målmedvetet och lärde sig många sätt att värna en hotad demokrati, säger Magnus Marianini, lärare.