FN-veteraner hyllades med monument

Nu står minnesmonumentet för FN-veteraner i utlandstjänst på plats vid Kyrksjön i Ljusdal.
- På det här sättet vill vi hedra alla som har bidragit till en bättre värld, sa Marit Holmstrand (S), kommunstyrelsens ordförande, i sitt invigningstal.

Under söndagen vid den internationella FN-dagen, den 24 oktober, avtäcktes monumentet som skapats för att hylla FN-veteraner i utlandstjänst. Många av Ljusdals FN-veteraner fanns på plats vid ceremonin och på plats fanns även Jonte Färnlund, lärare vid Industritekniska programmet på Slottegymnasiet som varit med att tagit fram monumentet tillsammans med elever och industriföretaget Peges.

- Det är tre elever som varit med och tagit fram det här monumentet, och det är roligt att vi fick äran att göra det här, säger han.

På plats för att hylla veteranerna fanns bland andra Marit Holmstrand (S), kommunstyrelsens ordförande:

- Det är med stolthet vi är här i dag för att hedra de med blå baskrar, sa hon.

Läs mer om medborgarförslaget som ligger till grund för monumentet här.