Före detta elev om Slotte: "Stor eloge för mycket erfarna och bra lärare"

Peter Holt är en före detta elev på Slottegymnasiet. Han tog studenten 2020 från naturvetenskapsprogrammet inriktning natur. Idag studerar han på Umeå universitet och programmet civilingenjör teknisk fysik. Vi intervjuar Peter om hans tid på Slottegymnasiet.

Peter Holt, före detta elev på Slottegymnasiet. Foto: Privat

Varför valde du Slottegymnasiet?

- Jag hade hört mycket bra om skolan och främst att lärarna var bra. Det var framförallt det som avgjorde att jag valde Slottegymnasiet.

Hur var din gymnasietid, har du några speciella minnen från den?

- Jag har bara positiva minnen från gymnasietiden. Det var en superbra och en rolig period i mitt liv. När jag tänker tillbaka så tänker jag främst på hur kopplingarna mellan lärarna var. Man fick mer en personlig koppling på Slottegymnasiet jämfört vad jag får idag på universitetet.

Vilka råd vill du ge till blivande gymnasieelever?

- Det är viktigt att ha roligt och spendera tid med kompisar, men gör dig själv en tjänst och ta skolan på allvar. Du är faktiskt där för att lära dig och om man bara engagerar sig lite så blir det mesta intressant och roligt.

Har dina gymnasiestudier hjälpt dig på universitet och i så fall hur?

- Innan jag började gymnasiet så var jag en vanlig skoltrött kille. Men sen blev det kul, jag fick mer skollust och blev mer nyfiken på att lära mig. Tack vare att lärarna var engagerade och bra på att göra ämnena intressanta. Att jag valde till matematik 5 har hjälpt mig mycket på universitetet.

- Jag vill ge en stor eloge för mycket erfarna och bra lärare, avslutar Peter.

Text: Elvira Persson Foto: Privat