Gymnasieelevens uppmaning till andra unga: ”Följ alla rekommendationer, men fortsätt att leva”

Smittspridning, fjärr- och distansundervisning och ett försök till en normal vardag. Livet under en pandemi är enligt ekonomieleven Abiel Teklemaryam Gebreyesus tufft och jobbigt.
- Alla måste ta det här på allvar och tänka framåt, säger han.

Hösten år 2020 började Abiel Teklemaryam Gebreyesus sin första termin på ekonomiprogrammet vid Slottegymnasiet i Ljusdal. I dag är han inne på sin andra termin, men har bara satt sin fot i ett klassrum en endaste gång det här året.

- Hade varje individ tagit pandemin på största allvar från början kanske det inte hade sett ut som det gör i dag, säger han.

- Konsekvensen av det är att vi inte är i skolan alls, och är tvungna att kämpa hemma som vi gör nu.

På fritiden spelar Abiel fotboll med Färila IF. Det är enda gången som han har en anledning att lämna sitt hem, sitt rum och den bubbla som han beskriver att han är i just nu.

- Jag har aldrig varit i en sån här sits där det är så här mycket hemmasittande. Jag är tacksam att fotbollen finns, säger han.

Nya rekommendationer från myndigheter, nya beslut från skolledning och skolchefer tas för att stoppa smittspridningen av covid-19. Samtidigt ska gymnasieeleverna förbereda sig inför framtiden, och fortsätta sina studier precis som vanligt - men från sitt eget hem.

- Jag mår bra, men jag har många vänner som säger att de påverkas dåligt av det här, säger Abiel och fortsätter:

- Man tappar kontakten med många, blir stressad, och kan inte njuta av helgerna. Man är alltid hemma och varje dag ser likadan ut.

Han berättar att sömnen påverkats negativt, att det sociala nätverket har drabbats och att motivationen har gått ner när det inte finns en skola att gå till.

- De flesta elever mår inte bra, och grejen är att många inte vill prata om det, säger han.

- Jag förstår att man blir trött på det här, och att man inte pallar längre. Men man måste acceptera livet som det är nu och försöka tänka på att det kommer att bli bättre.

Vad vill du säga till alla elever och unga under pandemin?

- Varje elev ska acceptera situationen och respektera rekommendationerna för att få ett bättre liv än det som är i dag. Vi har inget annat alternativ.

- Följ alla rekommendationer, men fortsätt att leva!

Abiels tips till elever:

- Ta hjälp av elevhälsan om du behöver stöd. För de är där för att stödja.

- Tänk på att inte strunta i pandemin för du är uttråkad.

- Dela med dig av det du känner till någon du har lätt att öppna dig till.

- Håll kvar de sociala kontakterna.

- Följ rekommendationerna.

- Acceptera läget – det kommer att bli bättre!

- Du är ungdom och har förmodligen många år kvar att leva. Ta den här tiden som en utmaning, som träning inför ditt vuxenliv. Ge inte upp redan nu, var tacksam -för det kan alltid bli värre.

Du kan alltid vända dig till Slottegymnasiets elevhälsoteam för stöd. Där kan du få möjlighet att träffa någon som kan ge dig råd och hjälp under perioder när du behöver det.