Ljusdals bästa UF-tävling lockade rekordmånga elever

Resan mot den ärofyllda utmärkelsen Ljusdals bästa UF-företag fortsätter. Under tisdagen var det dags för våra unga entreprenörer att presentera deras företagsidéer till organisationen Företagarna.

– I år har eleverna fokuserat mycket på hållbarhet, berättar Sofia Fallgren, lärare i ung företagsamhet.

Ung Företagsamhet 2020

Under flera år har elever fått möjlighet att starta, driva och utveckla deras egna UF- företag på Slottegymnasiet. Företag som de sedan tävlar med för att bli Ljusdals bästa.

I år har intresset varit extra stort bland eleverna.

– Det är ungefär 30 elever som har företag i år. Det är fler än tidigare, säger Sofia Fallgren.

Sedan september har de unga entreprenörerna arbetat med att bland annat ta fram en affärsplan, målsättning och finansiering för deras verksamheter.

I dag, tisdag, fick de chansen att presentera sina idéer för en jury bestående av representanter från organisationen Företagarna.

– I år har eleverna fokuserat mycket på hållbarhet, berättar Sofia Fallgren

Några av eleverna som tog plats framför den hårda juryn var Mostafa Amini och Vanthluaizi Zohlun som driver företaget LoveLight UF. De framställer ekologiska ljus.

– Hon som tidigare arbetade i cafeterian berättade för mig att det är farligt med ångan från vanliga stearinljus, och jag ville ta reda på mer, berättar Vanthluaizi Zohlun.

Hon undersökte stearinljusens inverkan och gjorde flera upptäckter.

– Vanliga stearinljus skadar inte bara miljön, utan även vår hälsa. Att bränna stearin är som att bränna bensin, och det är nog inte så många som vet, säger hon.

Förutom LoveLight UF tävlar även ytterligare sju olika företag som drivs av Slottegymnasiets elever. Bland annat Hälsingetextil UF, Yummy Gelato UF och Närplockat UF.

Nu får UF-företagen vänta på beskedet om de är ett av tre företag som går vidare till Företagargalan senare i år.

– Jag tycker alla har väldigt bra affärsidéer, och jag känner mig stolt över vår idé, säger Vanthluaizi Zohlun.

Slottegymnasiets UF-Företag 2020

• Hälsingetextil UF