Slottegymnasiets unga företagare tävlade om att bli bäst i Ljusdal

De såg ett behov och startade ett företag - nu blomstrar Erik Larsson och Noah Lagerhälls verksamhet. Padelskola UF är ett av Slottegymnasiets unga entreprenörer som i dag tävlar om titeln bästa UF-företag.

Erik Larsson och Noah Lagerhäll sitter vid ett av borden utanför miniaulan och övar, tysta för sig själva. Om några minuter ska de in och presentera sin företagsidé Padelskola UF inför organisationen Företagarna och UF Gävleborg.

Hur kom ni på idén "Padelskola UF"?

- Vi hängde mycket i padelhallen i Ljusdal och märkte att det inte var så många unga där och spelade. De satt oftast bredvid och tittade på, säger Erik Larsson.

Det visade sig att de två naturvetenskapseleverna hade rätt. Det fanns ett behov av padelskola för unga och framtiden ser ljus ut för de två UF-entreprenörerna Erik och Noah.

- Vi satsar på att fortsätta med företaget även efteråt, säger Erik Larsson.

- Vi har fått förfrågan om att starta padelskolor även från andra ställen, säger Noah Lagerhäll.

Tävlingen Ljusdals bästa UF-företag är en mångårig tradition på Slottegymnasiet. I år är det åtta företag som ställer upp i tävlingen.

- Den här tävlingen är väldigt viktig för eleverna. De lägger ner oerhört mycket tid inför tävlingen, berättar Sofia Fallgren, lärare i ung företagsamhet, och fortsätter:

- Tävlingen är meriterande för eleverna när de sedan ska ut och söka jobb.

De här tävlar om att bli Ljusdals bästa UF-företag:

- Padelskola UF

- Återvinnare UF