Slottelärare bland de bästa i Sverige – tog hem pris i SM

Sofia Fallgren, lärare i Ung företagsamhet på Slottegymnasiet, knep en delad andraplats i tävlingen Årets lärare under SM i Ung företagsamhet. Det efter att bli utsedd till Årets lärare i Gävleborg.

- Det blev ingen förstaplats, men jag är nöjd med att komma på delad andraplats med tanke på att i Sverige finns det 1760 registrerade UF-lärare, säger hon.

SM i Ung Företagsamhet arrangerades i Göteborg under måndagen och tisdagen. Under invigningen hälsade självaste Prins Daniel, både lärare och elever, välkommmna och han passade även på att berätta att han stöttar unga entreprenörer.

Hundratals unga företagare från olika delar i Sverige visade upp sina produkter och affärsidéer på Svenska mässan samtidigt som de tävlade om SM-guld i 16 olika kategorier.

Förutom det så tävlade även lärare i Ung företagsamhet om titeln ”Årets lärare”. Sofia Fallgren, Slottegymnasiet, hade tidigare under våren tagit hem titeln Årets lärare i Gävleborg i den regionala tävlingen – en bemärkelse hon fått totalt hela tre gånger. Att få tävla i SM var nytt och spännande.

- Det blev ingen förstaplats, men jag är nöjd med att komma på delad andraplats med de andra nominerade, med tanke på att i Sverige finns det 1760 registrerade UF-lärare, säger hon.

Hur ska du fira?

- Firandet skedde under kvällen tillsammans med härliga lärare och elever från UF-Gävleborg. Det är en fantastisk atmosfär och stämning då det var runt 770 UF- elever på plats och runt 400 lärare från hela Sverige som alla var på glatt humör, säger Sofia Fallgren.