Slotte satsar – investerar miljoner för skolans elever: ”Vi är i framkant”

Sex nya skogsmaskiner till naturbruksprogrammet. Nästa år är det dags för tre nya till industritekniska programmet. Slottegymnasiet satsar för framtiden och för eleverna.

- Med de här maskinerna är vi i framkant och är likvärdig med företagens maskiner, säger Jonte Färnlund, lärare på industritekniska programmet.

Just nu rullar två stycken nya skogsmaskiner i skogarna i Hennan, Ljusdal. Bakom styrspakarna sitter elever från Slottegymnasiets naturbruksprogram. Snart är det tänkt att programmets maskinpark utökas med totalt sex nya maskiner – skotare och skördare.

- Vi hoppas att de två maskiner som ännu inte lämnat fabriken i Umeå kommer till oss under oktober senast, säger Christer Näslund, lärare på naturbruksprogrammet.

Industritekniska programmet är även det ett program som arbetar nära näringslivet. Eleverna som väljer programmet får möjlighet, tack vare det goda samarbetet genom bland annat Teknikcollege, att lära sig det allra senaste inom yrket. Eleverna har även stora möjligheter till arbete direkt efter studenten.

- Denna investering gör att vi kommer ikapp våra industriföretag i teknik, och kan utbilda i framkant. Den stärker vårt program och kommer att göra den attraktiv för blivande elever, säger Jonte Färnlund.

Så vad är det industritekniska programmet kommer att uppgraderas med?

- Vi planerar för en femaxlad fleroperationsmaskin, en treaxlig fleroperationsmaskin och en CNC-svarv med drivna verktyg, berättar Jonte Färnlund.