Världsmästaren är tillbaka – Misha Svechnikov tränar våra bandyelever

Bandyspelaren Misha Svechnikov

Han kallas för en av de största genom tiderna inom bandysporten. Med ett flertal VM-guld, Europaguld och ryska cupsegrar kan Slottegymnasiets bandytränare Misha Svechnikov se tillbaka på en fantastisk karriär. Nu ska han, tillsammans med instruktören Lännart Nilzon, träna våra bandyelever.

Den 12 juni i år lämnade Mikhail ”Misha” Svechnikov sin tjänst på Slottegymnasiet efter fyra år. Istället för Ljusdal och Slotte skulle han bli den nya huvudtränare för bandylaget SKA Neftyannik i Chabarovsk, Ryssland. Men liksom livet är det mesta föränderligt.

Nu är han tillbaka på Slottegymnasiet igen och ska tillsammans med sin instruktörskollega Lännart Nilzon, som även är A-lagets Ljusdals BK:s tränare, utbilda våra bandyelever som går NIU (Naionell idrottsutbildning).

Vi passade på att fråga bandyprofilen hur det känns att vara tillbaka inom skolans väggar igen:

- Det känns som att komma hem. Tack och lov så har jag inte varit borta för länge och därför så kändes det helt som vanligt att kliva in på Slotte igen, säger Misha Svechnikov.

Kommer du att stanna kvar här i Ljusdal och på Slottegymnasiet?

- Jag har packat upp resväskorna ordentligt nu och har absolut inga funderingar på nya utflykter. Sedan kan det finnas omständigheter som gör att jag rör på mig igen men inte i den närmaste framtid, säger han.

Vad tar du med dig från din karriär till våra elever?

- Våra elever får hela mig, allt från min personlighet med olika värderingar till mina bandykunskaper.

Hur ser din sportsliga framtid ut nu?

- Min framtid rent sportsligt är lite oklar för stunden. Jag har ju kontakt med sporten i och med mitt jobb som instruktör på NIU (Nationell idrottsutbildning). Men om jag gör något mer (spelar eller tränar) måste jag få fundera på en tid. Det beror på att mina planer har ändrats i stort sett över en natt borta i Ryssland och jag behöver lite tid för att förstå vad jag verkligen känner för.

Till vänster bandyinstruktör Lännart Nilzon bredvid Misha Svechnikov

Vad driver dig?

- Min drivkraft är framförallt att se utveckling hos våra elever. Det är den bästa belöning man kan få som tränare.

Vad är den viktigaste egenskapen som ett lag, och som enskild spelare?

- Jag anser att förståelsen inom gruppen för hur mycket arbete som krävs för att uppnå en viss målsättning spelar en betydande roll. Sedan vill man naturligtvis att laget ska ha kul under tiden. Men börjar gruppen på att skörda framgångar så blir det oftast rolig och harmonisk stämning i den.

Ljusdal vs Ryssland – vilka är skillnaderna?

- Alltså du ber mig jämföra ett jätteland med lilla Ljusdal. Skämt å sido, det är stora skillnader såklart. Den största är att Ljusdal har en fin skola i form av Slottegymnasiet och det har inte Ryssland.

Varför ska unga bandyintresserade söka till Slottegymnasiet?

- Slottegymnasiet är en fin skola med många duktiga lärare. Vi har goda träningsmöjligheter, det finns allt vi behöver på ett väldigt nära avstånd. Både Lännart och jag är måna om våra bandyelever och vill verkligen att de ska trivas i Ljusdal. Nära samarbete med LBK gör att vägen till A-laget inte behöver vara för lång.

Meriter:

• 6 VM-guld, och ett flertalet VM-silver.
  • 10 ryska guld
  • 5 guld i ryska cupen.