Vi gratulerar våra medieelever

Klaudia Grzebielska som går Medieprogrammet på Slottegymnasiet har knipit utmärkelsen årets ungdomsfotograf i Riksfoto-SM. Därmed har gymnasiet, tillsammans med sina elever, vunnit det ärofyllda priset inte mindre än fem år i rad.

Medieprogrammet tävlar i årliga Riksfoto-SM tillsammans med Ljusdals fotoklubb, vilket är en viktig förutsättning för eleverna och skolan att medverka. I år finns samtliga årskurser representerade bland vinnarna i tävlingen. Något som vi på Slottegymnasiet tycker är extra kul.

Årets ungdomsfotograf, Klaudia Grzebielska, berättar att hennes intresse till fotografi började för några år sedan.

- Jag brukade gå ut och fotografera natur med min surfplatta och tyckte det var jätteroligt. När jag började på Estetik- och mediaprogrammet på Slotte så tog jag fotografi mer på allvar och tänkte att jag skulle vilja jobba med det i framtiden, säger hon.

Vinnaren säger att det som lockar mest med fotografi är att få möjligheten att förmedla i känslor, och bilderna ska helst vara svartvita.

- Jag blev jätteförvånad när jag fick veta att jag vann guld. Jag hade inte alls förväntat mig det men det känns jättebra och jag är stolt över mig själv, berättar hon.

Motiveringen lyder:

”Ett fönster i sliten miljö fotat inifrån, där en person på utsidan trycker handen mot rutan. Svartvit komposition med bra fokus och exponering. Väcker tankar kring utanförskap, men är det bättre på insidan? Är personen ett hot eller en vän? En bild som ligger i tiden, men som samtidigt är tidlös. En fotograf som tänkt till och skapat en bild som väcker diskussion och känslor.”

Årets ungdomsfotograf och guldmedalj: Klaudia Grzebielska, ESE17

Silvermedalj: Tilda Åkerman, ESE18

Diplom: Angela Jillings, ESE17. Saga Almström, ESE19. Tilda Åkerman, ESE18.

Visning: Ester Åberg, ESE18. Klaudia Grzebielska, ESE17.