Databaser

Inloggningsuppgifterna finns hos bibliotekarien.

Slottegymnasiets bibliotek erbjuder NE skola. Nationalencyklopedin (NE) är ett av Sveriges mest ansedda kunskapsföretag. De utvecklar och erbjuder kunskapstjänster med ett innehåll som står på vetenskaplig grund och som är såväl åsikts- som värdeneutralt.
I Nationalencyklopedin (NE) hittar du en mängd tjänster, bland annat uppslagsverk, ordböcker, utbildningsfilmer och radioprogram och information om världens länder och religioner.

Så här gör du:

När man är inloggad på skolans nätverk så skall man se skolans namn högst upp till höger.
För musen över det skolnamnet och klicka på alternativet "Skapa personligt konto".

Digitalt nyhetsarkiv som omfattar artiklar från både tryckt och webbaserad press. Arkivet innehåller artiklar från svensk och nordisk press och även en del innehåll från myndigheter och kommuner. Man kan välja att söka i olika kategorier av press, som till exempel i tidskrifter eller i pressmeddelanden. Det går att avgränsa sökningarna till olika tidsperioder och arkivet sträcker sig olika långt tillbaka i tiden beroende på källa. Du blir automatiskt inloggad i Mediearkivet via denna länk http://www.retriever-info.com/autologin/mase/ när du är på Slottegymnasiets wifi.

Onlineresurs som omfattar alla världens länder och ett trettiotal självstyrande territorier. Här finns information om geografi, befolkning, kultur, historia, politik, ekonomi och sociala förhållanden m m. Det finns också möjlighet att ta fram kartor eller jämföra länder statistiskt och få svar i form av tabeller och diagram.

Svenskt elektroniskt författarlexikon som presenterar ett urval författare från hela världen vars böcker finns på svenska. Databasen omfattar för närvarande ca 3 900 författare och utökas med nya författare varje månad. Bläddringsbar via en alfabetisk förteckning över författare samt med möjlighet att sortera titlar efter Genrer & epoker eller Länder & regioner. Det finns också ett avancerat sökformulär för författar- och titelsökning.

I Global Grant kan du hitta stöd och stipendier som du kan söka. Du loggar in genom att välja Ljusdals bibliotek och ange ditt lånekortsnummer. Har du inte koll på ditt lånekortsnummer så kan skolbibliotekarien hjälpa dig.

Med Trafiko kan du plugga körkortsteori gratis. Du får tillgång till videor, körkortsfrågor samt körkortsteori som e-bok och ljudbok från Svea Trafikutbildning. Teorin finns på svenska, engelska, persiska och arabiska. Tjänsten än kostnadsfri, men du behöver skapa ett konto hos Trafiko för att
kunna plugga körkortsteori.

Så här gör du:

Anslut till Slottegymnasiets wifi med din mobil, surfplatta eller dator.
Ladda ner appen ”Trafiko” eller gå in på www.trafiko.se.
Skapa ett konto.
Börja plugga körkortsteori.