"Det är aldrig fel att sikta mot stjärnorna"

"Det var två dagar fyllda med föreläsningar för kemiintresserade", säger Filippa Hjelm Forselius.

I slutet på januari fick eleverna Julia Markusson och Filippa Hjelm Forselius träffa likasinnade genom Sveriges största kemimöte - Berzeliusdagarna i Stockholm.

Julia Markusson och Filippa Hjelm Forselius går andra året på naturvetenskapliga programmet vid Slottegymnasiet. De är eleverna som fick motta årets kemistipendium och därmed biljetter till Berzeliusdagarna i Stockholm.

- Det är intressant att lyssna till forskare. De tar fram svaren på frågorna som många ställer, och är nästan som detektiver i vårt samhälle, säger Julia Markusson.

Berzeliusdagarna är ett återkommande evenemang för gymnasieelever runt om i Sverige som erbjuder ett fullspäckat program för de kemiintresserade deltagarna.

- Alla var så engagerade som var där, och vi håller kontakt med några som vi träffade, säger Filippa Hjelm Forselius.

- Vi är väldigt tacksamma för att vi fick stipendiet och fick uppleva de här dagarna, säger hon.

Den föreläsare som gjorde störst avtryck var nobelpristagaren May-Britt Moser, Kavli Institute for Systems Neuroscience.

- Hon berättade om minnet, och pratade om cellers aktivitet i hjärnan, säger Filippa.

Vad tänker ni om er framtid?

-  När jag var liten drömde jag om att bli något stort, rädda världen, säger Julia Markusson och fortsätter:

- Det är aldrig fel att sikta mot stjärnorna även fast man kanske hamnar någonstans bland träden.