En ny termin har startat!

Nu har höstterminen 2022 startat för våra nya och gamla elever. Vi har sett fram emot att skolans lokaler är fylld med elever igen.

Folkhälsomyndigheten rapporterar att nu när många återgår till skolor och arbetsplatser efter lov och semestrar får fler luftvägsinfektioner, även covid-19.

Gällande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten är att stanna hemma när man är sjuk med symtom som kan vara covid-19, och att vaccinera sig.

• Stanna hemma när du är sjuk.
    Stanna hemma från skolan eller från din fritidsaktivitet om du är sjuk. Till exempel om du är snuvig, har ont i halsen, feber eller hosta.

• Tvätta händerna.
    Virus och bakterier kan fastna på händerna. Därför ska du tvätta händerna. Till exempel när du varit på toaletten och innan du ska äta. Det är också bra att tvätta händerna när du kommer hem från skolan, fritids eller träningen. Tvätta noga med tvål och varmt vatten. Om det inte finns tvål och vatten i närheten kan du använda handsprit.

• Hosta och nys i armvecket.
    Genom att använda armvecket som skydd när du hostar eller nyser hindrar du virus från att fastna på dina händer eller att spridas i luften till andra människor.