Invigning av industris nya maskiner: "Nu är vi i linje med företagens utveckling"

Lars Wallström, VD för Peges. Foto: Linda Mårtensson

Industriprogrammet på Slottegymnasiet har investerat närmare 4 miljoner kronor på en ny maskinpark. På tisdagen invigdes den med pompa och ståt.

Industriprogrammets lokaler fylldes snabbt av besökare som kom för att delta under invigningen under tisdagseftermiddagen. På plats fanns förutom rektorer, skolchef och politiker även företagare, skolpersonal och elever.

- Vi jobbar inte med att klippa band här. Här klipps det kedjor, säger Jonte Färnlund och visar bandet av länkar som är uppspänd mellan två stolpar och som sedan klipptes av med en bultsax.

Tre CNC fleroperationsmaskiner som de kallas, där en av maskinerna har hjälp av en robot, finns numer tillgängliga för skolans industrielever att använda. De drygt 30 år gamla maskinerna som tidigare använts är utbytta och eleverna har därmed en mer verklighetsbaserad utbildning.

- Nu är vi i linje med företagens utveckling, säger Susanne Hall Fredholm, lärare.

Skolchef Carina Bryngelsson, Jonte Färnlund, lärare, tittar på de nya maskinerna. Foto: Linda Mårtensson.

Förutom invigning av de nya maskinerna skrevs det även kontrakt för industrielevernas årskurs tvåor tillsammans med ordförande för lokala stygruppen på programmet, tillika vd för Peges i Ljusdal, Lars Wallström. Något som säkerställer utbildningssamarbetet och sommarjobb för eleverna. Kontraktskrivningen är en tradition som pågått under många år och som är en del av det nära samarbetet mellan skolan och näringslivet.

- Samarbetet med företagarna ökar och det är väldigt kul, säger Jonte Färnlund, lärare.

Från vänster: Lars Wallström, VD Peges och Jonte Färnlund, lärare Slottegymnasiet.