Vård- och omsorgscollege har utsett bästa handledare i Ljusdals kommun

Varje år uppmärksammar Vård- och omsorgscollege på det lokala, regionala respektive nationella planet några av de duktiga handledarna som bidrar till att ta emot elever och nya kollegor på ett bra sätt.

Tisdagen den 4 juni delades den lokala utmärkelsen Årets handledare ut till Anna-Karin Mårtsved, undersköterska på Gärdegårdens vård- och omsorgsboende, som fick ta emot diplom och blommor av ordförande för den lokala styrgruppen för Vård- och omsorgscollege, Ingrid Johansson.

Motiveringar till valet av Årets handledare, som formulerats av dem som nominerat Anna-Karin till utmärkelsen, lyder:

"Anna-Karin är en god ambassadör för vård- och omsorgsyrket och arbetar utifrån Ljusdals kommuns värdegrund. Hon har ett gott bemötande av elever och kan ge positiv och negativ kritik på ett mycket fint sätt. Anna-Karin följer riktlinjerna som handledare och ger bra information till elever och medarbetare. Hon arbetar professionellt utifrån kundens behov och är en lugn och harmonisk medarbetare”.

Nomineringar till årets handledare görs under vårterminen. Därefter utses vinnaren av en lokal jurygrupp inom Vård- och omsorgscollege Ljusdal. De lokala vinnarna nomineras sedan automatiskt till Vård- och omsorgscollege Gävleborgs regionala priser.

Vård- och omsorgscollege i Ljusdals kommun samarbetar med vård- och omsorgsprogrammet, Region Gävleborg, Addera Omsorg, Nytida, Arbetsförmedlingen, NärLjus och fackförbundet Kommunal. Arbetet leds av en lokal styrgrupp.