Träning

På bandygymnasiet i Ljusdal får du möjlighet att satsa helhjärtat på ditt bandyspel vid sidan om dina studier. Som elev på bandygymnasiet har du 3 schemalagda pass/vecka och alla passen ligger på skoltid.

Träningen leds av Lännart Nilzon och Misha Svechnikov som är anställda av skolan. Praktisk träning varvas med teori om hur och varför man tränar, om kost, ledarskap, domare och mycket annat. Tillsammans med tränarna lägger du upp din träning så att den ska bli så effektiv som möjligt.

Vi genomför regelbundna styrke- och konditionstester för att följa din utveckling . Bandybanan som ligger 500 m från skolan ligger alltid nyspolad inför träning (vi åker till Edsbyn Arena under augusti- september).

Under barmarksperioden tränar vi mycket fys men du får även möjlighet att prova andra idrotter . Vi arrangerar varje år en mellanstadieturnering för kommunens barn, ett bra sätt att träna funktionärsskap i verklig miljö.

Som elev på bandygymnasiet har du fri tillgång skolans gym och det finns också ett elljusspår i direkt anslutning till skolan, så möjligheten att träna finns alltid.

Vidare så filmar och tittar vi på matcher för att sedan kunna analysera dessa. Vi filmar också våra elever för att kunna finna utvecklingsmöjligheter hos var och en.

Lärare - Inrikting bandy

Misha Svechnikov