Studiebesök i Stockholm

Skolan har bland annat ett kompensatoriskt uppdrag - till exempel att erbjuda och genomföra studiebesök som ger insikt i olika yrkesval , olika möjligheter till fortsatta studier och att ge eleverna en bred bas att stå på i sitt fortsatta yrkesliv.

Under några dagar i mars besökte årskurs tre på Ekonomiprogrammet på Slottegymnasiet i Ljusdal vår huvudstad, Stockholm.

Där besökte de bland annat Stockholms tingsrätt för att närvara vid en rättegång, gick en guidad visning på Hallwylska palatset och tittade på teater på Dramaten.

På Handelshögskolan och på Stockholms Universitet togs våra elever om hand av skolambassadörer som berättade för eleverna hur det är att plugga på universitet, olika sätt att söka in till lärosäten och hur studentlivet kan vara.

Studieresan uppskattades mycket av våra elever!